Już wkrótce zacznie funkcjonować nowy system odbioru odpadów komunalnych

NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI

INFORMATOR DLA MIESZKAŃCA

 

Szanowni Mieszkańcy!

             Od 1 lipca 2013 roku w całej Polsce zacznie funkcjonować nowy system odbioru odpadów komunalnych, który w naszej gminie nie obejmie podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Gmina zobowiązana była do wybrania w drodze przetargu firmy, która będzie odbierała odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy tworzący gospodarstwa domowe. Sposób zbierania i odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości określa Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Daleszyce przyjęty Uchwałą Nr XXIV/84/2012 Rady Miejskiej w Daleszycach z dnia 29.11.2012r. oraz inne akty prawa, dostępne na stronie internetowej www.daleszyce.pl. Poniżej przekazujemy Państwu podstawowe informacje na temat nowego systemu oraz zasad zbierania odpadów komunalnych w gospodarstwach domowych.

             Wierzymy, że wspólną pracą i wysiłkiem uda nam się sprostać obowiązkom, jakie na gminy nałożyły nowe przepisy prawa polskiego i europejskiego, a osiągnięte poziomy recyklingu odpadów zbieranych selektywnie wpłyną na poprawę stanu środowiska.

 ZASADY OBOWIĄZYWANIA NOWEGO SYSTEMU

* System gospodarowania odpadami będzie funkcjonował od 1 lipca 2013 roku i będzie obejmował wszystkie nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. System będzie obejmował wyłącznie odpady wytworzone w gospodarstwach domowych.

* Właściciele nieruchomości muszą złożyć w Urzędzie Miasta i Gminy w Daleszycach deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz uiszczać opłatę na rzecz Gminy określoną w deklaracji.

PRZYPOMINAMY O OBOWIĄZKU ZŁOŻENIA DEKLARACJI PRZEZ OSOBY, KTÓRE JESZCZE TEGO NIE ZROBIŁY. Przed rozpoczęciem wypełnienia deklaracji należy zapoznać się z definicją gospodarstwa domowego podaną poniżej. W deklaracji należy wpisywać osoby faktycznie zamieszkałe, a nie zameldowane.

UWAGA! DEKLARACJE BĘDĄ PODLEGAĆ WERYFIKACJI I SPRAWDZENIU ZE STANEM FAKTYCZNYM.

* Wysokość opłaty uzależniona jest od ilości osób tworzących gospodarstwa domowe oraz sposobu zbierania odpadów:

 

Lp.

Rodzaj gospodarstwa domowego

Opłata miesięczna od gospodarstwa domowego

prowadzącego selektywną zbiórkę

nieprowadzącego selektywnej zbiórki

1.

Gospodarstwo domowe 1-osobowe

7,00 zł

13,00 zł

2.

Gospodarstwo domowe 2-osobowe

14,00 zł

19,00 zł

3.

Gospodarstwo domowe 3-5-osobowe

18,00 zł

29,00 zł

4.

Gospodarstwo domowe 6-osobowe i powyżej

22,00 zł

39,00 zł

 

Poprzez gospodarstwo domowe należy rozumieć zespół osób spokrewnionych lub niespokrewnionych, mieszkających razem               i wspólnie się utrzymujących. Wśród gospodarstw domowych wyróżnia się jednoosobowe i wieloosobowe (2 i więcej osobowe).

 

RODZAJE ODPADÓW ODBIERANYCH W RAMACH SYSTEMU

 

W ramach systemu odbierane będą następujące rodzaje odpadów:

* z nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej i wielorodzinnej:

- odpady zmieszane z pojemników w okresie:

  • od 1 października do 30 kwietnia – jeden raz w miesiącu
  • od 1 maja do 30 września – dwa razy w miesiącu

- odpady zebrane w sposób selektywny odbierane jeden raz w miesiącu:

  • papier i tektura – worek niebieski
  • tworzywa sztuczne, odpady wielomateriałowe i metal – worek żółty
  • szkło bezbarwne i kolorowe – worek zielony
  • odpady ulegające biodegradacji – worek brązowy
  • popiół - worek szary

* w systemie obwoźnych zbiórek z częstotliwością dwa razy w roku:

- odpady wielkogabarytowe (np. meble)

- zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny

* w gminnym Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych przyjmowane będą:

- przeterminowane leki i chemikalia

- zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny

- zużyte akumulatory, ogniwa i baterie

- meble i inne odpady wielkogabarytowe

- odpady zielone

- popiół

- odpady budowlane i rozbiórkowe (odpłatnie)

 

POJEMNIKI I WORKI DO SELEKTYWNEJ ZBIÓRKI

*Pojemniki na odpady komunalne zmieszane właściciel nieruchomości zapewnia poprzez dzierżawę lub zakup. Pojemnik można zakupić lub wydzierżawić w firmie „EKOM” Maciejczyk Sp. J. Kielce ul. Paderewskiego 18. Zakupu można również dokonać we własnym zakresie w wybranym przez siebie sklepie. Jeżeli właściciel nieruchomości posiada własny pojemnik może nadal              z niego korzystać. Chęć dzierżawy lub zakupu pojemnika można zgłosić w firmie lub sołtysowi.

*Worki na odpady zbierane selektywnie dostarczy mieszkańcom bezpłatnie firma „EKOM” Maciejczyk Sp. J. ul. Paderewskiego 18, 25-004 Kielce w terminie niepóźniej niż do 10 lipca 2013r.

*Odpady komunalne niepodlegające segregacji należy wrzucać do pojemnika na odpady zmieszane.

 

TERMIN, TRYB I CZĘSTOTLIWOŚĆ UISZCZANIA OPŁATY ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI

 

*Opłatę uiszcza się raz na kwartał w terminach: za I kwartał do 15 marca, za II kwartał do 15 maja, za III kwartał do 15 września, za IV kwartał do 15 listopada danego roku.

*Termin wniesienia pierwszej opłaty upływa 15 września 2013r. i obejmuje okres od 1 lipca 2013r. do 30 września 2013r.

*Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi uiszcza się gotówką w kasie Urzędu Miasta i Gminy w Daleszycach lub przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miasta i Gminy Daleszyce lub do rąk inkasenta (sołtysa).

*Rachunek bankowy Urzędu Miasta i Gminy Daleszyce, nr konta: 55 8485 0009 0000 0130 2000 0004

 

INFORMACJE DODATKOWE

 

*Zawartość pojemników i worków na odpady komunalne będzie podlegać kontroli.

*Harmonogramy wywozu poszczególnych frakcji odpadów będą podane do publicznej wiadomości poprzez zawieszenie na tablicach ogłoszeń w sołectwach, oraz zamieszenie na stronie internetowej www.daleszyce.pl.

*Miejsce i godziny otwarcia GPSZOK będą podane do publicznej wiadomości po jego utworzeniu. Dowóz odpadów do GPSZOK będzie odbywać się we własnym zakresie.

*Zalecane jest kompostowanie odpadów biodegradowalnych w przydomowych kompostowniach.

*Z systemu wyłączone są odpady powstające na terenach prowadzenia działalności gospodarczej, nawet jeżeli jest ona prowadzona w miejscu zamieszkania.