Już wkrótce zacznie funkcjonować nowy system odbioru odpadów komunalnych
NOWY SYSTEM GOSPODAROWANIA ODPADAMI KOMUNALNYMI
INFORMATOR DLA MIESZKAŃCA
Szanowni Mieszkańcy!
Od 1 lipca 2013 roku w całej Polsce zacznie funkcjonować nowy system odbioru odpadów komunalnych, który w naszej gminie nie obejmie podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Gmina zobowiązana była do wybrania w drodze przetargu firmy, która będzie odbierała odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy tworzący gospodarstwa domowe. Sposób zbierania i odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości określa Regulamin utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Daleszyce przyjęty Uchwałą Nr XXIV/84/2012 Rady Miejskiej w Daleszycach z dnia 29.11.2012r. oraz inne akty prawa, dostępne na stronie internetowej www.daleszyce.pl. Poniżej przekazujemy Państwu podstawowe informacje na temat nowego systemu oraz zasad zbierania odpadów komunalnych w gospodarstwach domowych.
Wierzymy, że wspólną pracą i wysiłkiem uda nam się sprostać obowiązkom, jakie na gminy nałożyły nowe przepisy prawa polskiego i europejskiego, a osiągnięte poziomy recyklingu odpadów zbieranych selektywnie wpłyną na poprawę stanu środowiska.
ZASADY OBOWIĄZYWANIA NOWEGO SYSTEMU
* System gospodarowania odpadami będzie funkcjonował od 1 lipca 2013 roku i będzie obejmował wszystkie nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy. System będzie obejmował wyłącznie odpady wytworzone w gospodarstwach domowych.
* Właściciele nieruchomości muszą złożyć w Urzędzie Miasta i Gminy w Daleszycach deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz uiszczać opłatę na rzecz Gminy określoną w deklaracji.
PRZYPOMINAMY O OBOWIĄZKU ZŁOŻENIA DEKLARACJI PRZEZ OSOBY, KTÓRE JESZCZE TEGO NIE ZROBIŁY. Przed rozpoczęciem wypełnienia deklaracji należy zapoznać się z definicją gospodarstwa domowego podaną poniżej. W deklaracji należy wpisywać osoby faktycznie zamieszkałe, a nie zameldowane.
UWAGA! DEKLARACJE BĘDĄ PODLEGAĆ WERYFIKACJI I SPRAWDZENIU ZE STANEM FAKTYCZNYM.
* Wysokość opłaty uzależniona jest od ilości osób tworzących gospodarstwa domowe oraz sposobu zbierania odpadów:
Lp. |
Rodzaj gospodarstwa domowego |
Opłata miesięczna od gospodarstwa domowego |
|
prowadzącego selektywną zbiórkę |
nieprowadzącego selektywnej zbiórki |
||
1. |
Gospodarstwo domowe 1-osobowe |
7,00 zł |
13,00 zł |
2. |
Gospodarstwo domowe 2-osobowe |
14,00 zł |
19,00 zł |
3. |
Gospodarstwo domowe 3-5-osobowe |
18,00 zł |
29,00 zł |
4. |
Gospodarstwo domowe 6-osobowe i powyżej |
22,00 zł |
39,00 zł |
Poprzez gospodarstwo domowe należy rozumieć zespół osób spokrewnionych lub niespokrewnionych, mieszkających razem i wspólnie się utrzymujących. Wśród gospodarstw domowych wyróżnia się jednoosobowe i wieloosobowe (2 i więcej osobowe).
RODZAJE ODPADÓW ODBIERANYCH W RAMACH SYSTEMU
W ramach systemu odbierane będą następujące rodzaje odpadów:
* z nieruchomości w zabudowie jednorodzinnej i wielorodzinnej:
- odpady zmieszane z pojemników w okresie:
- od 1 października do 30 kwietnia – jeden raz w miesiącu
- od 1 maja do 30 września – dwa razy w miesiącu
- odpady zebrane w sposób selektywny odbierane jeden raz w miesiącu:
- papier i tektura – worek niebieski
- tworzywa sztuczne, odpady wielomateriałowe i metal – worek żółty
- szkło bezbarwne i kolorowe – worek zielony
- odpady ulegające biodegradacji – worek brązowy
- popiół - worek szary
* w systemie obwoźnych zbiórek z częstotliwością dwa razy w roku:
- odpady wielkogabarytowe (np. meble)
- zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny
* w gminnym Punkcie Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych przyjmowane będą:
- przeterminowane leki i chemikalia
- zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny
- zużyte akumulatory, ogniwa i baterie
- meble i inne odpady wielkogabarytowe
- odpady zielone
- popiół
- odpady budowlane i rozbiórkowe (odpłatnie)
POJEMNIKI I WORKI DO SELEKTYWNEJ ZBIÓRKI
*Pojemniki na odpady komunalne zmieszane właściciel nieruchomości zapewnia poprzez dzierżawę lub zakup. Pojemnik można zakupić lub wydzierżawić w firmie „EKOM” Maciejczyk Sp. J. Kielce ul. Paderewskiego 18. Zakupu można również dokonać we własnym zakresie w wybranym przez siebie sklepie. Jeżeli właściciel nieruchomości posiada własny pojemnik może nadal z niego korzystać. Chęć dzierżawy lub zakupu pojemnika można zgłosić w firmie lub sołtysowi.
*Worki na odpady zbierane selektywnie dostarczy mieszkańcom bezpłatnie firma „EKOM” Maciejczyk Sp. J. ul. Paderewskiego 18, 25-004 Kielce w terminie niepóźniej niż do 10 lipca 2013r.
*Odpady komunalne niepodlegające segregacji należy wrzucać do pojemnika na odpady zmieszane.
TERMIN, TRYB I CZĘSTOTLIWOŚĆ UISZCZANIA OPŁATY ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI
*Opłatę uiszcza się raz na kwartał w terminach: za I kwartał do 15 marca, za II kwartał do 15 maja, za III kwartał do 15 września, za IV kwartał do 15 listopada danego roku.
*Termin wniesienia pierwszej opłaty upływa 15 września 2013r. i obejmuje okres od 1 lipca 2013r. do 30 września 2013r.
*Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi uiszcza się gotówką w kasie Urzędu Miasta i Gminy w Daleszycach lub przelewem na rachunek bankowy Urzędu Miasta i Gminy Daleszyce lub do rąk inkasenta (sołtysa).
*Rachunek bankowy Urzędu Miasta i Gminy Daleszyce, nr konta: 55 8485 0009 0000 0130 2000 0004
INFORMACJE DODATKOWE
*Zawartość pojemników i worków na odpady komunalne będzie podlegać kontroli.
*Harmonogramy wywozu poszczególnych frakcji odpadów będą podane do publicznej wiadomości poprzez zawieszenie na tablicach ogłoszeń w sołectwach, oraz zamieszenie na stronie internetowej www.daleszyce.pl.
*Miejsce i godziny otwarcia GPSZOK będą podane do publicznej wiadomości po jego utworzeniu. Dowóz odpadów do GPSZOK będzie odbywać się we własnym zakresie.
*Zalecane jest kompostowanie odpadów biodegradowalnych w przydomowych kompostowniach.
*Z systemu wyłączone są odpady powstające na terenach prowadzenia działalności gospodarczej, nawet jeżeli jest ona prowadzona w miejscu zamieszkania.